Startsiden
Ny viten
Tema:
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
|
|
Tema:
Katastrofer:
Henrik Svensen
|
Naturkatastrofer forekommer nesten daglig over hele verden - og jordskjelv,
oversvømmelser, stormer, ras og vulkanutbrudd dominerer til tider
nyhetsbildet. Mennesker omkommer og naturkreftene har direkte eller
indirekte skylden. Men i hvilken grad blir det moderne mennesket påvirket
av nyheter om katastrofer? Tidligere ble naturkatastrofer regnet som
Guds straff for menneskenes syndefulle liv. I vår tid har de mytiske
og religiøse forklaringene på naturkatastrofer måtte vike for rasjonelle
vitenskapelige forklaringer. Jordens geologiske historie forteller at
naturkatastrofer alltid har forekommet og vil fortsette å påvirke jordens
overflate og dens beboere i all fremtid.
Spenningen mellom religiøse og vitenskapelige forklaringer på naturkatastrofer
toppet seg på midten av 1700-tallet. Bakgrunnen for dette var kraftige
jordskjelv i England 1750, i Portugal 1755 (30.000 døde), og i Italia 1783
(35.000 døde). Naturkatastrofene knuste en fremtidsoptimisme som var
basert på et religiøst verdensbilde og en filosofi som gikk ut på at
alt som hendte var til det beste. Særlig jordskjelvet i Lisboa kom til
å sette dype spor i Europeisk åndsliv.
Hva skjedde i Lisboa?
"...de kjente jorden skjelve under føttene og så havet stå i kok og
oppsluke alle skip som lå for anker på havnen, ild og aske hvirvlet inn
over gater og grunnmurene gikk i knas. Tredve tusen innbyggere i alle aldre
og av begge kjønn ble begravd under ruinene."
Dette var Voltaires beskrivelse (fra hans roman Candide fra 1759) av de
skjebnesvangre minuttene om morgenen, 1. november 1755. Jordskjelvet,
med senter i havet vest for Portugal, besto av 3 kraftige skjelv samt en
rekke mindre etterskjelv. Skjelvet er et av de kraftigste som har rammet
Europa, og forårsaket også store ødeleggelser i nord-Afrika. Så langt
nord som Skandinavia merket man forstyrrelser av havnivået og av elver.
I Lisboa raste bygningene sammen og branner spredde seg raskt over
hele byen. Det skulle gå fem dager før alle brannene var slukket.
Takene raste i mange av byens kirker, og begravde de som hadde møtt
til morgenmesse denne Allehelgensdag. En og en halv time etter hovedskjelvet
skyllet en stor flodbølge (tsunami) innover kysten og byen. Tusenvis av
flyktninger slo leir utenfor byen, og mange av de som prøvde å komme
seg unna i båter ble tatt av flodbølgen. Samtidige kilder forteller at
hysteriske menneskemasser kjempet for å komme seg ut av Lisboa mens de
tråkket over krusifikser, helgenbilder, personlige eiendeler og hjelpeløse
mennesker. Nyheten om skjelvet spredde seg rundt i et sjokkert Europa.
Fantasifullt kobberstikk fra 1700-tallet (Frankrike) som viser flodbølgens
ødeleggelser i et Lisboa i flammer. Gjengitt med tillatelse fra Kozak
Collection, Earthquake Engineering Research Center, University of California,
Berkeley (USA).
Optimisme
Første halvdel av 1700-tallet var i Europa preget av optimisme og fremtidstro.
Både aristokrati og det brede lag av befolkningen mente at de levde i en
verden der det var en mening med alt, der alt som skjedde var til det beste.
Gud hadde skapt verden, og styrte den deretter på en slik måte at ingen
ting ble overlatt til tilfeldighetene. De fremste talsmenn for denne
filosofi var Gottfried Wilhelm Leibniz og Alexander Pope. For Pope kom
dette til uttrykk i hans "Essay on man" fra 1733:
All nature is but art, unknown to thee;
All chance, direction, which thou canst not see;
All discord, harmony not understood;
All partial evil, universal good:
And, spite of pride, in erring reason’s spite,
One truth is clear, Whatever is, is right.
Leibniz’ tese var at Gud ved skapelsen hadde ordnet alt som noen gang ville
hende på jorden, inkludert det onde, i en rettferdig og kjærlig plan.
Det gode ville dominere over det onde, slik at en verden med ondskap faktisk
ville være bedre enn en verden uten. Alt har en mening, og verden blir
stadig bedre som følge av en indre streben. Leibniz mente det fantes verre
ting å bekymre seg over enn jordskjelv: "en Caligula, eller en Nero, har
forårsaket mer ondskap enn et jordskjelv."
Selv om Leibniz kunne forsvare jordskjelvkatastrofer og død innenfor en
religionfilosofisk ramme, var dette ikke like opplagt for andre. Hvorfor
rammet jordskjelvet det katolske Lisboa, og da også på en religiøs høytidsdag
med fullsatte kirker? Kunne det være slik at de ikke levde i en verden der
alt var til det beste? Disse spørsmålene opptok Voltaire, og han gikk til
angrep på Leibniz og den optimistiske filosofi i et dikt han skrev få uker
etter skjelvet. Nyheten om katastrofen må ha vært en sterk opplevelse for
Voltaire, som tidligere var tilhenger av den optimistiske filosofi.
Voltaire mente at det nå var åpenbart at det fantes ondskap i verden,
og at det var tåpelig å tro noe annet.
Dommedag?
En vanlig forklaring på jordskjelv i middelalderen var at de representerte
Guds straff over menneskenes syndige liv. Slik var det også under
Lisboa-skjelvet i 1755. Candides spontane forklaring på jordskjelvet var
at dette var dommedag. Protestantene og katolikkene var derimot ikke enige
i skyldfordelingen. I England mente presteskapet at katastrofen var Guds
straff over katolikkene, mens det katolske Lisboa skyldte på tilstedeværelsen
av protestanter. Straks etter skjelvet ble protestanter i Lisboa fanget og
tvangsomvendt til den katolske lære. Lisboa var hovedsete for inkvisisjonen,
og Voltaire beskriver i Candide en offentlig henrettelse (bålbrenning), en
autodafé, iscenesatt av katolikkene:
"Da jordskjelvet hadde ødelagt tre fjerdedeler av Lissabon, kunne landets
vise menn ikke finne noe sikrere middel til å forebygge at resten av byen
ble lagt i grus, enn å foranstalte en autodafé for folket. Universitetet
i Coimbra erklærte at synet av en del personer ristet over svak ild i
høytidelige former ville være et ufeilbarlig middel mot jordskjelv."
Voltaire latterliggjør dette ved å påpeke at et nytt skjelv ristet grunnen
like etter den offentlige grillingen. Henrettelsene ble også kritisert fra
det protestantiske England.
Jean-Jaques Rousseau hevdet i et brev til Voltaire i 1756, at årsakene til
katastrofen lå i at menneskene hadde valgt å bosette seg i byer og i store hus,
i stedet for i små hus på landsbygden. Vi må være tålmodige, og forstå at
ondskap er en nødvendig konsekvens av menneskenes natur og universets
virkemåte, mente Rousseau. Han delte ikke Voltaires mørke utsikter over
menneskehetens ulykke på jorden, men hevdet at ondskap er noe som kommer
fra menneskene selv.
De vitenskapelige forklaringene
De styrende i Lisboa ga naturforskere frie tøyler til å undersøke årsakene
til skjelvet. Dette var en strategi for å roe gemyttene og unngå at folket
skulle tro at de var utsatt for Guds straff. En rekke personer prøvde å
finne årsakssammenhengen bak skjelvet og katastrofen ut ifra et vitenskapelig
tilnærming. Voltaire forkaster de religiøse forklaringer til katastrofen,
og støttet seg til andre forklaringer, som at jordskjelvet var forårsaket
ved underjordiske svovelårer som har tatt fyr. Her var Voltaire inspirert,
i likhet med en rekke andre som søkte naturalistiske forklaringer, av
Athanasius Kirchers (1601-1680) arbeider fra midten av 1600-tallet.
Immanuel Kant var 31 år da katastrofen rammet Lisboa, og var på denne tiden
påvirket av Leibniz’ optimistiske filosofi. Han publiserte tre artikler om
jordskjelvet i 1756, men var ikke særlig opptatt av hendelsen som en
menneskelig tragedie, men derimot av de vitenskapelige aspektene.
Kant skrev om jordskjelvteorier og om fenomener knyttet til skjelvet
i Lisboa, og var ikke overbevist om at jordskjelv kun representerte
noe negativt. Skal vi ikke alle dø? Jordskjelv er en del av naturen,
og vi må tilpasse oss, ikke forvente at naturen skal rette seg etter vårt
eget beste. Kant hevdet at jordskjelv ikke kunne relateres til menneskehetens
moralske tilstand, og at de påminner oss om at vi ikke finner lykke i
verdslige goder.
Kants forklaring på jordskjelv var naturalistisk og bygde på hans studier
av den naturhistoriske litteraturen, særlig teorier av franskmennene
Nicholas Lémery og Georges Comte de Buffon. I likhet med Kircher mente
disse at flammer fra jordens indre trengte seg ut til jordens ytre skorpe
via labyrinter av ganger og kanaler. Ilden var eksplosiv og ble antent av
at vann møtte svovelrike områder i jorden. Kant la særlig vekt på flodbølgen
som skyllet inn over Lisboa, og forklarte den ved en forplantning av
jordskjelvbølger gjennom vann. Det var først John Michell i 1760 som
formulerte en hypotese for flodbølger og jordskjelv som gikk ut på en
overføring av sjokkbølger gjennom jordskorpen, og at overføringen gikk
saktere gjennom vann. Derfor kom flodbølger alltid etter selve skjelvet.
Ettervirkninger
Nyheten om katastrofen spredde seg relativt sakte. Det tok 7-10 dager før
den var allment kjent i Spania og middelhavsområdet, og en måned før nyheten
nådde Hamburg. De første nyhetene overdrev omfanget av katastrofen,
og mange var skeptiske til meldingene. London Magazine rapporterte den
26. november om 100.000 døde og at 2/3 av Lisboa lå i ruiner.
Katastrofen ledet til en rekke forskjellige reaksjoner. England, Tyskland
og Spania sendte hjelpesendinger til Lisboa, både i form av mat,
bygningsmaterialer og penger. Moraliseringer, prekener, og religiøse
profetier florerte, sammen med de katolske seremoniene iscenesatt av
inkvisisjonen. De vitenskapelige undersøkelsene som ble foretatt møtte
også motbør. I en pamflett av John Wesley fra 1755, med tittelen
Serious thoughts occasioned by the late earthquake in Lisbon,
tordnet han mot de som trodde på naturlige årsaker for jordskjelv:
It comes! The Roof trembles! The Beams crack! The Ground rocks to and fro!
Hoarse Thunder resounds from the Bowels of the Earth! And these are but
the Beginning of Sorrwos. Noe what Help? What Wisdom can prevent?
What Strength resist the Blow? What Money can purchase, I will not say
Deliverance, but an Hour’s Reprieve? Poor honourable Fool, where are now
thy Titles? Wealthy Fool, where is now thy golden God.
If any Thing can help, it must be Prayer. But what wilt thou pray to?
Not to the God of Heaven: you suppose him to have nothing to do with Earthquakes."
Katastrofetemaet var på 1600 og 1700 tallet viktig i Europeisk deskriptiv
diktning. Etter skjelvet var det også en økende grad av poeter som tok til
å skrive om naturkatastrofer, med Blackmore, Young og Thomson som de fremste.
Katastrofen i Lisboa førte til enda større interesse for jordskjelv,
vulkaner, og naturens ødeleggende krefter. Mange av poetene var opptatt
av vitenskap og vitenskapelige forklaringer, mens andre av å rettferdiggjøre
Guds behandling av Jorden. James Thomson sier følgende om naturkreftene i
et dikt med tittelen Summer fra 1755:
The infuriate hill that shoots the pillared flame;
And, roused within the subterranean world,
The expanding earthquake, that resistless shakes
Aspiring cities from their solid base,
And buried mountains in their flaming gulf.
Jordskjelvskatastrofen i Lisboa kom til å forme synet på naturkatastrofer
utover 1700-og 1800-tallet. Som Goethe sier i sine memoarer:
"Aldri før har Fryktens Demon spredd frykt over oss så raskt og kraftig."
Så sent som på 1880-tallet, over 120 år senere, ble det fortsatt publisert
bilder av katastrofen både i England og Frankrike.
Grådighet
Religiøse forklaringer på jordskjelv og naturkatastrofer er ikke lenger
et sentralt tema. Katastrofer påvirker heller ikke hvordan vi betrakter
verden og vår plass i den. Syndebukkene er nå ikke andre religiøse grupper,
men grådige og kyniske kapitalister. Dette er nok en skyldfordeling
Rousseau kunne ha sagt deg enig i. "Mordere!" var førsteside-oppslaget
til avisen Hurriyet etter jordskjelvskatastrofen i Tyrkia i august 1999
(over 3500 døde og 13.000 skadde). Overskriften refererte til
bygningsentreprenørene, og skrev videre at katastrofen skyldtes
forbryterske og skruppelløse entreprenører. Entreprenørers grådighet
resulterte i at bygninger ikke ble oppført i henhold til forskriftene,
der betongen var av for dårlig kvalitet, og for lite armeringsjern brukt.
Avisen la videre ansvaret over på myndighetenes manglende bygningskontroll.
Kampen som før stod mellom natur og samfunn har blitt til en kamp mellom
det gode og onde i menneskene, en kamp mellom kynisme og idealisme.
Dette er en konflikt som gjerne fremheves i katastrofefilmer
(se artikkelen til Katerine J. Goodnow i viten.com).
Kilder:
Aftenposten
Kendrick, T. D. (1956) The Lisbon Earthquake.
Nicolson, M. H. (1959) Mountain gloom and mountain glory.
Reinhardt O. & Oldroyd, D. R. (1983) Kant’s theory of earthquakes and
volcanic action. Annals of Science 40, s. 247-272.
© viten.com 2000
|
|