Startsiden
Ny viten
Tema:
Sopp
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
|
|
Tema:
Mennesker og dyr:
Dag O. Hessen
Professor ved Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo
|
Menneskets adelsmerke har alltid vært immaterielle størrelser som "sjel" og moral.
Egenskaper som sympati, empati og altruisme syntes i lys av den
Hobbsiansk-Darwinistiske "den sterkestes rett" doktrine å utgjøre en type
biologisk irrasjonalitet som forutsatte en sjelelig og metafysisk opprinnelse.
Noe klart bosted for sjelen har nevrologene imidlertid ikke kunnet påvise blant
hjernens talløse synapser, og i dag synes Sigmund Freuds spådom om at "... alle
våre forestillinger om psykologi vil antakelig en dag bli basert på en organisk
substruktur" å være bekreftet. Det sjelelige har en kompleks, men dog høyst
materiell, basis i hjernen. Slik sett kan man hevde at det gamle skille mellom
soma og psyke var kunstig. Fra et evolusjonært synspunkt antas at enhver
egenskap, også de tilsynelatende immaterielle og ikke-biologiske, har en
evolusjonær opprinnelse og med det har vært "adaptive". Med det menes i korthet
at egenskapen eller gjerningen har vært fordelaktig for utøveren i forhold til
en alternativ adferd, slik at egenskapen (eller retter sagt genene
"for" egenskapen) blir vanligere.
Moralske gjerninger er imidlertid ikke alltid hva de utgir seg for å være.
Det finnes talløse eksempler på at god handling skjuler mer eller mindre
fordekte motiver. Utvist nestekjærlighet er ikke sjelden en fordel også for
utøveren som høster både anerkjennelse, et godt rykte og økte muligheter for
velvillig gjengjeld. Fra en slik basis av biologisk sett rasjonelle handlinger
har imidlertid den kulturelle evolusjon addert religiøse og kulturelle
attributter som ikke sjelden har maskert og transformert handlingens
opprinnelige funksjon. I pakt med tradisjonen har begreper som vakkert
eller stygt, vondt eller godt, sympati eller avsky hatt sitt utspring i
følelser (og somatisk-geografisk lokalisert til hjertet), og det har så vært
opp til hjernen å foreta en rasjonell sanksjonering så ikke "følelsene løper
av med oss". Tildels har følelser og fornuft hatt status som motpoler og ikke
komplementære størrelser.
Estetikk, empati og beslektede følelser er interessante av minst to grunner
når det gjelder vårt forhold til den øvrige biota. Studier av slike fenomener
hos dyr, i den grad de kan påvises, vil gi et hint om bakgrunnen for disse
humane egenskaper og hvordan de har blitt raffinert og videreutviklet.
Samtidig danner disse egenskaper hos vår art et grunnlag for omsorg for
den øvrige fauna (og flora) som er interessant i seg selv. Det er en form
for utvidet og ikke-antroposentrisk empati som er et viktig fundament både
for dyp-økologien og naturbevaring generelt.
Empatiens opprinnelse
Det er god grunn til å tro at de fleste avanserte pattedyr deler et betydelig
sett av primærfølelser som lyst og smerte, glede, sorg og savn med oss,
om enn i noe enklere form ("proto-følelser"). Hvorvidt vi også finner
avledede følelser som samvittighet og skyld, nostalgi og estetikk er
mer uklart. Peter Wessel Zapffe (Om det tragiske, 1941) har en interessant
gjennomgang av en form for utilitarisme-moral hos dyr. Det som er biologisk
riktig for dyret blir også moralsk riktig i en valgsituasjon. Dette er
tanker som, ikke så overraskende, er uttrykt hos mange av dem som har
fundert over skjæringsfeltet biologi-moral, og er eksplisitt uttrykt hos
den tidlige eugeniker Davenport som i 1913 skrev at: "Moralens lov er
simpelthen dette: adferd som er fordelaktiv for det spesifikke samfunn
er ´god´; adferd som er skadelig for samfunn er ´dårlig´". Empatiens
opprinnelse er klart uttrykt hos Darwin (The Descent of Man, 1871):
"Opprinnelsen til den moralske sans ligger i de sosiale instinkter,
inkludert sympati. Og disse instinkter ble uten tvil opprinnelig ervervet,
som hos lavere dyr, ved naturlig utvalg". Darwin hentet inspirasjon fra
David Hume, men vi finner de samme tanker uttrykt blant andre av 1700-tallets
naturfilosofer som Jean Baptiste Lamarck (Philosophie Zoologique),
Jean Jaques Rosseau (Discours sur l´inégalité) og i Buffons storverk
(Histoire Naturelle). Sosiobiologien og den evolusjonære psykologi har
gitt massiv støtte til dette syn og det er manifestert ved titler som
Robert Wrights The Moral Animal (1994) og Matt Ridleys
The Origin of Virtue (1996). Samtidig har det siden David Humes tidlige
advarsler vært en allmenn aksept for at man ikke kan slutte fra et
biologisk er til et etisk bør (hva G. E. Moore døpte "the naturalistic fallacy").
En av de få alternative moralteorier var forøvrig uttrykt av
Friedrich Nietzsche (Moralens genealogi) som, tross sin aversjon mot
evolusjonslæren, foreskriver nettopp en utilitaristisk moral også for
mennesket. Denne übermensch-moral ble i hovedsak lansert nettopp som
en opposisjon til Darwin, Paul Ree og Thomas Huxley, som alle antok at
det viktigste ved den moralske evolusjon var at det åpnet for altruistiske
handlinger, noe Nietzsche på det sterkeste tok avstand fra.
De relativt avanserte sosiale strukturer man finner hos høyere primater
danner trolig også grunnlag for en form for premoralsk følelse av rett
og galt i forhold til samfunnets øvrige medlemmer. Det er mulig å se for
seg tre hovedtrinn i en slik moralsk evolusjon fra det enkle til det komplekse,
der en hovedlinje er dikotomien av positive og negative følelser:
1) Primitive algoritmer for pluss- og minusresponser. Alle enkle organismer
reagerer på stimuli, ofte fysiske eller kjemiske, ved en bevegelse som er
analog til en enkel optimaliseringsrutine i et dataprogram (hvis A gjør x,
hvis B gjør y). Signal om næring: bevegelse mot økende signalstyrke.
Signal om varme: bevegelse mot eller fra avhengig av om temperaturen er
under eller over optimumsnivået. Signal om partner: bevegelse mot osv.
2) Nevrologiske responser i form av følelser som gir utgangspunkt for en
mer nyansert sett av reaksjoner og sterkere signaler om godt eller vondt
i en videre betydning.
3) Et kognitivt samspill mellom følelser og en bevisst rasjonalitet,
en intellektuell "sanksjon" av følelsene (jeg har lyst på sjokoladen,
men lar den være fordi den: a: ikke er min, b: gir hull i tennene, c: er fetende ...).
Denne siste evnen til konsekvensanalyse er trolig unik for vår art,
men ansvars- og felleskapsfølelsen med iallfall avanserte pattedyr bør så
absolutt styrkes ved vissheten om at de på ingen måte er kartesiske og
ufølsomme roboter, men tvert imot har et betydelig følelses-, og med det
lidelses-potensiale. De fleste avanserte pattedyr har nettopp følelser
som sine primære veivisere. Det vil med stor sannsynlighet være mulig å
sette opp en evolusjonær rekkefølge også for følelser. Intuitivt vil man
kunne gruppere typer av følelser som synes beslektede, mens en mer
empirisk klassifikasjon vil måtte baseres på følelsenes endokrine
(og genetiske) fundament. Distinksjonen mellom følelser, motiver,
vilje og ønsker over mot grader av rasjonell adferd er ikke klar.
Følelsen er imidlertid motivsfremmende, og går derfor alltid forut for
den rasjonelle avveining (Hvordan forholde seg til ønsket? Hva er den
beste vei til målets oppfyllelse?). Vi kan ikke ville før vi føler.
Følelser som sympati og empati utløser normalt et ønske om å (kunne)
hjelpe, og eventuelt også en hjelpende handling.
Utvilsomt er empatien blant våre mer sympatiske egenskaper. Evnen til
medfølelse, innlevelse og med det oppofrende og sågar altruistisk handling
sees gjerne som selve beviset på kulturens seier over den rå naturen.
Empati er antakelig en unikt menneskelig egenskap, men samtidig springer
altså empatien selv ut av naturen. I vår utviklingshistorie, hvor vi
stort sett har levd i små og oversiktlige samfunn, vil det ha vært en
betydelig både personlig og kollektiv gevinst å høste ved gjensidig
empati og omsorg. Morskjærligheten er et sentralt utgangspunkt for
empatien. Det er ikke vanskelig å argumentere for foreldres investering
i eget avkom som en adaptiv egenskap. Dersom den gode handling utføres
for å unngå den følelse av ubehag som skyldfølelsen skaper, vil kynikeren
si at selv den gode gjerning dypest sett kan kalles egoistisk.
De fleste vil vel det litt mer pragmatisk og mene at handlingen er
det som teller. Uansett finnes det rikelig med belegg for hvordan
hjernens porsjonerer ut disse følelsene av velvære og ubehag.
Følelsen etter å ha utført en etisk god eller en etisk dårlig handling
skiller seg fra det basale og mer primitive settet med smerte og
velvære knyttet til skade, sult, god mat og sex, selv om opphavet
er det samme. Der disse stiller til rådighet et enkelt sett med
plusser og minuser for suksess i den biologiske oppgaven, ligger god
og dårlig samvittighet som et parallelt sett med etiske
kompassnåler - på et høyere og klart mer abstrakt nivå. Så abstrakt at
følelsen av at "noen der oppe holder øye med oss" er forståelig.
Empati som bevaringskriterium
Vår estetiske sans antas gjerne å være en (nesten) rent menneskelig
egenskap. Dels er dette riktig, spesielt hva angår kunstneriske
uttrykksformer, og det henger sammen med vår abstraksjonsevne.
Et todimensjonalt bilde har ingen appell til andre arter enn mennesket.
Ingen hund får hurtig puls eller følelse av skjønnhet ved maleriet
av et fristende kjøttbein. Lyder kan derimot fremkalle åpenbart
velbehag hos både høyere og lavere organismer, selv om kun våre
ører er åpne for det eggende i heftig rock eller det harmonisk
fullendte i en velklingende symfoni. Når det gjelder den estetiske
appell ved et vakkert landskap, det skjønne i et åpent kystlandskap
(som synes å ha en nesten universell appell) kontra det uskjønne
i skittent industrimiljø er dette også trolig en verdskala som
kun er tilgjengelige for vårt sanseapparat. Her er vi likevel nær
de kvaliteter som også andre skapninger vil kunne oppfatte. Det er helt
klart at alle andre organismer har sine "landskap" som de trives i og
tiltrekkes av. Landskap som gir mat og ly vil trolig føles "behagelig"
for de fleste organismer med et noenlunde velutviklet kognitivt
apparat. Plasser en lerke i en granskog og en måltrost ute på en
eng, og de vil straks søke å bytte plass. Denne appell til landskapstyper
er ikke vesensforskjellig fra våre estetiske landskapspreferanser.
Lerken er evolusjonært tilpasset det åpne landskap, og har derfor
et sanseapparat som stimuleres positivt av dette landskapet.
De lerker som har søkt det åpne har rett og slett hatt større suksess
enn de som søkte skogen. Slik kan vi, med den evolusjonære fasit
for hånden, si at generelt har de åpne savanner og den åpne kyst
vært gunstige steder i menneskets forhistorie, derfor appellerer
det til oss i form av "estetiske kvaliteter". Det føles behagelig
å være der. Det finnes empirisk belegg for flere sider av estetikkens
betydning, og ikke minst finnes det betydelig belegg for det psykologiske
betydning av å se vakre landskap. Selv erklærte urbanister føler
velvære ved parker. Den estetiske følelse er et av de sterkeste
bevaringsargumenter enten det gjelder tømmerhus, kulturlandskap,
fosser eller blomsterenger. Når det gjelder dyrevern, er det snakk
om både estetikk og et komplekst sett av -patier som følelsesmessige
bevaringskriterier.
Det er en fascinasjon i det å nøste opp den rasjonelle bakgrunn
for følelsene, men det kan bli en farlig hobby om man tror at det
gir den fullstendige forklaring på menneskelige motiver og handlinger.
Fascinasjonen ved Schubert, Sheakespeare og Spinoza lar seg ikke enkelt
lese ut av den evolusjonære historie. Verre blir det om man også
ønsker å trekker en form for moralsk fasit ut av hva våre biologiske
preferanser. En slik biologisk utilitarisme kan fort bli brukt til
legitimering av handling som nok kan ha en evolusjonær rot, men som
likevel strider mot de humane idealer. Likevel; bak våre sym- og
antipatier vil det ofte ligge en evolusjonær forhistorie. Denne vil
også styre mye av vår holdning til medskapninger. Uansett hvilken
generell holdning man har til arter og artsvern, så knytter det seg
et spekter av sympatier og antipatier dels forankret i oppfattelsen
av den enkelte organisme som nyttig eller skadelig, men også til den
empati den enkelte art er i stand til å vekke. Det er ikke uten grunn
vesle Bambi og selunger scorer høyt på empatiskalaen; en objektiv
"søthet" manifestert ved myk pels, store øyne, sårbarhet, keitethet...
Den glir rett inn i det signalkompleks som evolusjonært kaller
på beskyttelse av barn.
Vi kan argumentere for betydningen av arter både ut fra et antroposentrisk
og et biosentrisk ståsted. De klassiske antroposentriske argumenter
er at tap av arter gir et tap av potensielle nytteorganismer, primært
til mat eller medisinsk bruk. Farmasøytisk storindustri leter i dag
febrilsk etter slike nye medisiner i de svinnende urskoger og utdøende
urbefolkninger. Disse argumenter er velkjente, og vi skal la de ligge
her og heller se menneskets plass i naturen i lys av de biosentriske
argumenter. Ønsket om bevaring av en art er ikke sjelden omvendt
proporsjonalt med artens størrelse og faktisk ofte dens betydning
i økosystemet. Selv om vår klassifisering av arter som "udyr" og
"ugress" har blitt mer nyansert har tradisjonell artsbevaring en
klar slagside mot arter som har økonomisk eller symbolsk status.
Vi kan se en klar gradering fra panda, via hval (som gjerne må jaktes
men ikke utryddes) til ulv (hvor mange ønsker at arten skal
overleve - bare ikke her), laks og nedover til mer nøytrale arter.
Vurderingen må nødvendigvis bli subjektiv. Status for ulv og bjørn,
både som art og individer, er tett korrelert til ens forhold til
sauehold. Et betydelig antall arter havner på den negative siden,
og generelt aksepterer vi utryddelsen av en lang rekke sykdomsorganismer,
parasitter og konkurrenter til våre nyttevekster. Dette følger dels
en hierarkisk oppbygning med høy score for arter med høy kompleksitet
og antatt evne til å føle smerte, men med en betydelig korreksjon
for subjektive vurderinger. Selv taksonomisk sett nærstående arter
spiller en vidt forskjellig rolle i vår bevissthet. I debatten om
bevaring av biologisk mangfold er det ikke organismens kompleksitet
som er det sentrale argument, men dens betydning for oss i vid
forstand (ressursmessig, estetisk osv), dens betydning for økosystemet
og biosfæren, og at den har et objektivt krav på liv i kraft av at
den finnes. Generelt er det bakterier og andre encellede organismer
som er viktigst for alt liv på jorda. De store biogeokjemiske kretsløp
avhenger alle primært av encellede organismer hvis nærvær på kloden
er upåaktet av de fleste.
Den nye bevaringsfilosofi har et utpreget vestlig utspring som ble
manifestert ved Riokonvensjonens krav om at vi skal bevare
"variabiliteten
hos levende organismer av alt opphav, herunder terrestre, marine og
andre økosystemer, samt de økologiske komplekser som de er en del av;
dette inkluderer mangfold innenfor artene, på artsnivå og økosystemnivå".
Rett nok har utvilsomt dypøkologisk tankegang vært fødselshjelper for
Rio-konvensjonen, selv om den ikke er begrunnet i noe "følt samhørighet",
men formelt i et rasjonelt ønske om velfungerende økosystemer.
I en vesentlig del av bevaringsdebatten er fokus flyttet fra arten
(eller genpoolen) til individet. Forestillingen om dyr som "rettighetshavere"
er av forholdsvis ny dato, selv om det har vært et moralfilosofisk tema
fra langt tilbake. For utilitarismens far, Jeremy Bentham, var det
åpenbart at det var organismens følelser, lidelsepotensialet, som måtte
være det sentrale argument for moralsk status:
"The day may come,
when the rest of animal creation may aquire those rights which never
could have been witholden from them but by the hand of tyranny.
.....The question is not, Can they reason? nor, Can they talk? but,
Can they suffer?"
Hvis man tidligere unnlot å piske hesten var det av hensyn til egen
moral og verdighet, ikke hestens. I Aristoteles´ og Kants´ tradisjon
er begrunnelsen for moralsk adferd overfor dyr at dette fører til
forråelse og moralsk fordervelse som i tur kan gå ut over andre mennesker.
De fleste vil være enig i at det er et fremskritt at vi i dag er i
stand til å ta hensyn til dyret selv. Et ikke uvesentlig spørsmål er
imidlertid om bevaringsargumenter i dypøkologisk ånd ikke bare er
blitt biosentriske, men bio-fundamentalistiske og direkte menneskefiendtlige.
Næss selv hevder at også dypøkologien dypest sett er antroposentrisk,
det ultimate mål er menneskelig velvære - noe som altså skal bare
skal være forenelig, men også fremmes av hensyn til den øvrige biota
(- og en dematerialisert liv). Hverken Rio-konvensjonen eller
dypøkologien foreskriver noen artsnivellering. Mennesket er naturligvis
også en rettighetshaver i naturen som har rett til å (innen
rimelighetens grenser) fremme egne interesser. Når Erling Fossen
(Antinatur, 2000) som en ny-kartesiansk apostel harsellerer over
vernere som vil "likestille aids-viruset og Nelson Mandela" har
argumentasjonen glidd over fra spissformulering til rent tøv.
Det er likevel åpenbart at den utvidede empati kan utarte i
(en ikke sjelden metafysisk orientert) sentimentalitet.
"Alt-liv-er-hellig" doktrinen kan vanskelig forenes med normal
menneskelig utfoldelse dersom den tas bokstavelig. Bevaringstankegangen
har nådd sitt foreløpige klimaks i bevegelser av typen "Free Willy".
Spørsmålet om hvalfangst, husdyrhold og pelsdyrnæring såvel som
naturbevaring kontra menneskelige arealbehov eller selveste sau-eller-ulv
debatten byr ikke på etiske fasiter. Man finner nok av eksempler på
antropomorfisering ad absurdium og bio-fundamentalisme fra dem som
mener at mennesket har feilet og som derfor vender sin omsorg mot
naturen. I en verden hvor de fleste arter er på raskt vikende front,
er det likevel naturen som fortsatt har det sterkeste behov for
advokater. Økt innsikt i andre organismers følelsesliv fjerner oss
stadig lengre fra Descartes automat-metafor, og videreutvikler den
følelse av samhørighet som darwinismen innebærer. Denne innsikten
bør være et rasjonelt argument for naturbevaring som samtidig gir
næring til en generell og utvidet naturempati. Dette blir en
naturlig fortsettelse av den darwinistiske revolusjon, og det
innebærer på ingen måte at man gir avkall på oppfattelsen av mennesket
som en unik moralsk aktør.
Artikkelen er en forkortet versjon av en som ble trykket i Materialisten nr. 3 (2000)
© viten.com 2001
|
|