Startsiden
Ny viten
Tema:
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
Hildegard von Bingen
|
|
Tema:
Verden i steinene
Monika Ettelbrück
Utdannet psykoterapeut ved C. G. Jung instituttet i Zürich
|
Steinen utøver tiltrekning
på mennesker, den har en betydningtyngde i seg som synes uutgrunnelig.
Jo mer oppmerksomhet den får, desto tyngre blir den. Sporene
av en slik fascinasjon finner vi gjennom hele menneskets
historie, og stein trollbinder mennesker i dag som før. Noen
plukker med seg steiner fordi de kan ha en vakker form eller
farge, mens andre bruker sin skapende evne og lar steinen
bli skulptur. For den som har arbeidet med stein utfordrer
den tålmodigheten, det betyr å innlate seg på den og respondere
på det som ligger i den ennå ubearbeidede steinen. Kun i "dialog
med steinen" er det mulig å gi uttrykk for det steinen allerede
har i seg.
Her gir jeg leserne en mulighet til å komme i dialog
med steinen som symbol for å lokke frem dens hemmeligheter.
Steinen har fascinert mennesker på tvers av profesjonene.
Geologene beskjeftiger seg med steinens konkrete materie.
Kunstuere har latt seg inspirere, de hentet frem skjønnheten
og formen som allerede lå latent i den, eller steinenen ble
et middel til å gi form til et indre bilde. Steiner er i dybdepsykologien
symboler for noe psyken vil meddele om indre tilstander,
og en verden av uante muligheter like rik som jordens steiner
åpner seg for den som er villig til å forstå psykens budskap.
Steinen som symbol i ulike kulturer
Vår ubevisste psyke har til alle tider frembrakt symboler
eller indre bilder for å meddele seg. Steinen er et symbol
psyken benytter seg av, den utøver en fascinasjon som gjør
at vi samler på den, bearbeider den, drømmer om den. Det viser
at dette symbolet er levende. Jung sier at et symbol er den
best mulige beskrivelsen av noe som er grunnleggende ukjent.
Det karakteristiske for symbolet er dets tiltrekningskraft
som synes å komme fra en ennå ukjent kilde. I den psykoterapeutiske
hverdagen opplever vi ofte at en drøm frembringer bilder som
gir noe hittil ukjent til drømmerens bevissthet. Gjennom symbolet
bygges det ofte en bro til bevisstheten, slik at drømmeren
kan oppfatte innholdet. På denne måten blir det bevisste og
det ubevisste knyttet sammen. Innenfor den analytiske psykologien,
som bygger på C. G. Jung, oppfattes det ubevisste som en selvstendig
virkelighet og ikke som et biprodukt av det bevisste livet.
Det bevisste oppstår eller vokser frem av det ubevisste. I
dette synet ligger også oppfatningen om at det ubevisste er
en autonom objektiv kraft, som Jung kaller Selvet, som virker
i den enkeltes liv og driver individet frem til å virkeliggjøre
sitt potensialet og om man vil sin bestemmelse. Stenen som
symbol tillegges egenskaper som evig, vedvarende, uforgjengelig,
egenskaper som i vår begrepsverden knyttes til Gud, kanskje
stenen i sin dypeste betydning formidler noe hittil ukjent
om Gud.
Steinen har en betydning i de fleste kulturer langt tilbake
i historien. I vår egen kultur finner vi bautasteinen, hugget
av råstein uten innskrift. Brukt enten som minnestein eller
som gravstein. Steinene ble betraktet som steder der sjelene
oppholdt seg. Det fortelles at det på Gilja på Island stod
en stein som hele slekten dyrket fordi deres skytsånd bodde
i den. Siden steinen ble brukt som gravsten er det naturlig
å sette den i forbindelse med ideen om udødelighet. I gamle
meksikanske sagn fortelles det at guden Quetzalcoatl ble til
ved at en grønn edelsten trengte seg inn i morens liv. De
døde fikk en slik sten i munnen slik at de skulle få nytt
liv etter døden. Også i den gamle egyptiske religionen er
steinen et betydelig gudssymbol. I det allerhelligste i tempelet
i Heliopolis ble det oppbevart en mystisk stein som ble kalt
"Benben". Navnet henger sammen med "bnw", som betyr å stige
opp, lyse opp, og er knyttet til solen og stjernene. Det samme
ordet brukes i tilknytning til fuglen Føniks. Både Benben-stenen
og fuglen ble betraktet som manifestasjoner av guden Atum.
Senere kalte man toppen på pyramiden for Benben og alle døde
fikk med seg en liten Benben i graven. Det kan virke som om
Benben-steinen har noe med den dødes oppvåken til en ny bevissthet
å gjøre.
I Egypt var steinen høyt skattet den ble bare brukt til sakrale
formål. Ideen om at steinen har magiske krefter finner vi
i forestillingen om at sjelene til ufødte barn bor i barnesteiner.
Sjelen kan bli påvirket til å vandre inn i en livmor dersom
en mann gnir en barnestein med en "Churinga". Etter australsk
og melanesisk oppfatning stammer Churingaene fra totemahnene,
de er relikter av vedkommendes kropp eller gjøremål og inneholder
dens kraft eller mana.
Grekernes itaphalliske guder finner vi fremstilt i stein,
de såkalte hermene. Den mest kjente er Hermes, de veifarende
eller reisendes gud og sjelenes ledsager. Hermene var laget
som en haug av steiner, og tjente som veivisere. En mer forfinet
utgave ble brukt i mysterifeiringen. Den bestod av en kvadratisk
steinblokk hvor toppen var formet som et hode eller en phallus.
I denne sammenhengen hentyder ikke det phalliske symbolet
til driftene, men til en skapende, erkjennende og gjennomtrengende
ånd. Den nedre delen av hermen symboliserer materien, jorden
og det kvinnelige, som til sammen utgjør en helhet.
Denne symbolikken kommer enda tydeligere frem i India. I nærheten
av Bombay finnes et underjordisk tempel hugget inn i et fjell.
I tempelets midtre finnes en enkel monumental firkantet stein
som det allerhelligste, og fra dens midte reises en lingam
omsluttet av yoni (det kvinnelige genital). Yoni omslutter
lingam som et mottagende kar. Lingam, symbolet på den skapende
mannlige energien er forbundet med de kvinnelige skapelsesenergiene,
yoni. Lingam og yoni, Shiva og Shakti, er manifestasjoner
av den ene, den transcendente gud. De representerer den skapende
foreningen av krefter som utelukker hverandre og likevel virker
sammen for å bringe frem liv og å opprettholde liv.
Lapis
philosophorum; de vises stein i alkymien
I den alkymistiske tradisjonen finnes oppfatningen om at metallene
gjennomgår en naturlig vekstprosess. "Primitive" former som
bly hadde iboende evner til å forvandle seg langsomt til sølv
eller gull. Disse metallene ble betraktet som "edle" fordi
de ikke var underlagt forgjengelighet eller korrosjon representerte
de kvaliteter som uforanderlighet og evighet. Alkymistene
prøvde å fremskynde denne vekstprosessen fra bly til det verdifulle
gullet i sine laboratorier. De iakttok den forvandlingen som
skjedde ved kjemiske prosesser og utviklet en tenkemåte der
metallenes forvandling symboliserte individets utvikling.
Stein er et tema som går igjen i deres skrifter. Målet var
for mange steinene som lå gjemt i menneskets indre og som
måtte ekstraheres derfra. Det handler om guds mysterium som
er å fine i materien, også kalt "steinen", som har en sjel
eller en ånd som må utvinnes derifra. I den østlige alkymien
tilsvarer steinen et diamantlegeme som ble dannet ved at alkymisten
mediterte og oppnådde udødelighet.
I den vestlige tradisjonen ble steinen til den "steinen som
byggefolkene forkastet og som ble til hjørnesteinen" (Mat.2
1,42 og Efeser 2,20/21). Denne forkastede steinen ble et symbol
for Kristus. Kristus og de vises stein er identiske. Det er
ingen tilfeldighet at alkymistene valgte steinen som silt
symbol for gud. Stein er materie noe vanlig, tilgjengelig
for enhver som vil bry seg med noe så simpelt. I følge Jung
kompenserer steinens egenskaper det offisielle Kristusbilde
som ble for hellig, for perfekt for lyst til at det kunne
finne sin plass i menneskets hjerte. "Hans åndelighet var
for høy og menneskets natur for lav". Steinen er et symbol
for gudsbilde i menneskets indre. Hildegard von Bingen hadde
en Kristusvisjon (se bilde) som kan tolkes på samme måte.
Kristusskikkelsen troner på en rund stein som kan tyde på
at det uttrykker at ånd og materien hører sammen, det åndelige
finner sin form i materien. Den kristne tradisjonen har ensidig
opphøyet ånden og det åndelig, mens materien, kroppen, ble
sett på som mindreverdig, derved ble også det mørke og onde
fortrengt. Dette er en konflikt det moderne mennesket opplever,
dets utfordringen er å gjøre seg denne splittelsen bevisst
og forsone de to kreftene i eget indre. Steinen er en erfaring
i mennesket, men det er ikke Jeget.
Stein, forsteining og myten om
Sisyfos
I Homers fortelling om Odysseus reise gjennom underverdenen
støter denne på Sisyfos plages med å skyve en stor stein oppover
fjellsiden. Han bruker begge hender og stemmer med føttene
mot steinen for å få den oppover, tomme for tomme. Nesten
på nådd toppen ruller steinen nedover fjellsiden igjen og
havner ved utgangspunktet. Sisyfos har ikke annet å gjøre
en å stemme steinen på nytt og på nytt. Dette er straffen
gudene har pålagt ham. Når vi tenker på dette bildet av Sisyfos,
kjenner vi bokstavelig talt steinens tyngde og den nærmest
umenneskelige anstrengelsen og ytterste konsentrasjonen. Sisyfos
tjener som modell for et menneske som følger uforanderlige
mål i livet, som er satt engang for alle. Da blir det noe
forstenet og stivnet over anstrengelsen som kanskje er grunnen
til at målet ikke blir nådd. Tilvære1sen har fått noe meningsløst
over seg, den er preget av evinnelige gjentagelser, men har
også et element av trygghet. Psykologisk sett har vi å gjøre
med et mennesket som mobiliserer alle sine krefter og hele
sin vilje for en oppgave som tillater ikke noe svakhet eller
avvik fra den veien det engang har slått inn på. Mennesket
tror det har kontroll, men som likevel mislykkes gang på gang.
Myten om Sisyfos er uten Eros, hele relasjonsaspektet er utelatt,
elementer som "hengivelse", "tillit" eller "å gi slipp på"
er fraværende. Dette er tema som ikke er ukjente for det moderne
mennesket. I Sisyfos-myten symboliserer steinen en byrde samtidig
som den står den for det uforanderlige og faste som er noe
man kan regne med. Det som byr på motstand, er også noe man
kan stole på. Motstand utfordrer menneskets utviklingspotensial,
som kan utfolde seg dersom steinen og den meningen den bærer
i seg blir bevisstgjort.
Steinen i C. G. Jungs drøm
To av Jungs egne drømmer skal vise om steinen har en betydning
også i den postmortale tilstanden. Marie Louise von Franz,
Jungs nære medarbeider, beskriver og kommenterer hans drømmer
i sin bok "Traum und Tod". Jung hadde en nærdøden opplevelse,
i form av en visjon, der han svevde 1500 km over jorden. Han
så seg tilbake og fikk øye på en voldsom stor steinblokk,
som lignet en meteoritt fritt svevende i universet. Det var
en inngang i steinblokken, der det satt en mørkhudet inder
og ventet på ham. Døren, eller inngangen var omgitt av nisjer
med brennende oljelamper. Jung hadde en visshet i seg om at
han ville komme inn i et lyst rom og finne alle de mennesker
der som han hadde en tilhørighet til. Der ville han også få
vite om sitt livs historiske sammenheng. "Jeg ville vite hva
som var for meg, hvorfor jeg ble til og i hvilken retning
mitt liv vil videre..." I dette øyeblikk ble han kalt tilbake
til jorden og fikk øye på sin egen lege. Den samme steinen,
men i en annen form, så Jung noen få dager for han døde. Det
var den siste drømmen han kunne fortelle: På et øde sted i
h den så han en stor rund stein. På den stod følgende ord:
Dette skal være et tegn for deg av enhet og helhet. Til høyre
så han en firkant satt sammen av mange kar, og mens han hvilte
i midten, ble han omgitt av trær der røttene omsluttet ham
på en beskyttende måte.
Jung snakket ofte om at hans liv forekom ham som oppstått
av et underjordisk rotsystem. Livet forekom ham som en plante
som lever av et underjordisk rotsystem. Plantens egentlige
liv er ikke synlig, det eksisterer i røttene. Det som blir
synlig om våren og sommeren eksisterer bare en liten stund
før det visner. I den siste drømmen er Jung gått tilbake til
røttene under jorden, han er trygg i jordens indre. Rottene
symboliserer en åndelig utviklingsprosess som strekker seg
langt utover menneskelig levetid. I Jungs drøm symboliserer
steinen et tempel, sannsynligvis fordi Jung hele sitt liv
var opptatt av relasjonen til sin indre helhet, det han kalte
Selvet.
© viten.com 2000
|
|