Startsiden
Ny viten
Tema:
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
Martin Heidegger
|
|
Tema:
Verden i steinene:
Erik Lundestad
Stipendiat ved Inst. for Filosofi, Univ. i Tromsø
|
Ifølge Martin Heidegger er
vårt møte med steinen et møte med det fremmede. Det er et møte med det
som, fordi det er fullstendig innesluttet i seg selv, vil måtte forbli
utilgjengelig for mennesket og dets erkjennelse. "Stenen tynger og bevidner sin
tyngde", skriver Heidegger.
"Men samtidig med at tyngden tynger mot os, nægter
den enhver intrængen i den. Hvis vi forsøger at trænge ind i den, i det vi slår
klippen i stykker, så viser der sig dog aldri noget indre og åbnet i dens stykker.
Straks har stenen trukket sig tilbage i det tyngende og massives sløvhed, som også
er i dens stykker."
For å nærme meg denne oppfatningen av møtet med
steinen skal jeg i det følgende gå veien om René Descartes og hans velkjente stykke voks.
I
I Descartes sin undersøkelse av hva som kjennetegner materien spiller et
stykke voks, holdt opp mot varmen, en sentral rolle. Ettersom voksen smelter
blir farven borte, duften av honning forsvinner, stykket endrer fasong og lager
ikke lengre - som før - lyd når vi banker på det. Likevel er det én egenskap som
er tilstede, også etter at voksen har smeltet. Denne egenskapen, hevder Descartes,
er voksstykkets utstrekning. Dermed slår han fast at utstrekning utgjør den vesentlige
egenskapen til materien. Når virkeligheten karakteriseres ved dens utstrekning, slik
tilfellet her er, så blir matematikken i neste omgang det mest velegnede redskapet
til å beskrive denne. Ved matematikkens hjelp kan vi ikke bare måle gjenstandenes
faktiske utstrekning, men også avstanden mellom dem, den strekningen de tilbakelegger
om de settes i bevegelse, den tiden det tar å tilbakelegge en viss strekning,
og så videre. Virkeligheten blir på dette grunnlaget til en determinert virkelighet,
en virkelighet hvor enhver forandring er underlagt kausale sammenhenger eller
forbindelser. Den blir også en virkelighet hvor intet, i prinsippet, er oss fremmed.
Voksstykket utgjør i denne forbindelse bare et eksempel. Men, er det tilfeldig valgt?
Nå hevder selvsagt Descartes at det er gjennom meditasjonen over voksstykket at han
kommer frem til at utstrekning er den materielle virkelighetens vesentlige egenskap.
Samtidig vet vi at hans hensikt er å etablere et grunnlag for den moderne (matematiske)
naturvitenskapen. Det er derfor nærliggende å mistenke ham for først å ha kommet frem
til at utstrekning er den vesentlige egenskapen til materien, og deretter at et stykke
voks er særlig egnet til å illustrere dette. Spørsmålet blir da hvilke egenskaper
voksstykket er i besittelse av som i dette henseende gjør det så velegnet? Tar vi
Descartes på ordet er svaret selvsagt at voksen, i likhet med en hvilken som helst
annen materiell gjenstand, er i besittelse av utstrekning. I så måte er voksen tilfeldig
valgt. Men, om vi prøver å illustrere hans poeng ved hjelp av en annen materiell
gjenstand, for eksempel et stykke papir, så fungerer ikke dét like bra. Selvsagt vil
også asken, resultatet av at vi holder papiret opp mot ilden, være i besittelse av
utstrekning. Poenget er likevel at vi i dette tilfellet, og da i motsetning til hva
tilfellet var med hensyn til voksen, vil være tilbøyelige til å hevde at noe vesentlig er
gått tapt som en følge av varmepåvirkningen. Det som tidligere var et stykke papir, er nå
blitt en haug med aske.
II
Ifølge Heidegger forholder vi oss ikke først og fremst til en materiell og
utstrakt virkelighet. Papir for eksempel, er ikke noe vi primært forholder oss
til som en (hvilken som helst annen) materiell gjenstand, men som papir. I våre
dagligdagse gjøremål er det med andre ord ikke dets utstrekning, men dets egnethet
til å skrive på som gir papiret dets betydning. Det er i neste omgang fordi vi
forholder oss til papir som noe til å skrive på at det spiller en avgjørende
rolle innenfor et mangfold av våre virksomheter, som for eksempel det å skrive
og å lese brev, å forfatte skjønnlitterære tekster, eller å utarbeide
skriftlige retningslinjer for hvordan et bord skal monteres. På dette grunnlaget
kan vi si at papiret henter sin bestemmelse, ikke bare fra den forbindelse det
står til våre virksomheter som sådan, men også til de andre særskilte gjenstandene -
penner og blekk, kopieringsmaskiner, datamaskiner og skrivere - som inngår i disse
virksomhetene.
Verden er ifølge Heidegger en totalitet av slike anvendbare gjenstander.
Denne totaliteten er av en holistisk karakter fordi enhver gjenstand, nettopp fordi
den er noe vi primært forholder oss til som anvendbar, viser hen til andre (anvendbare)
gjenstander, som igjen viser hen til andre (anvendbare) gjenstander, og så videre.
I siste instans viser imidlertid denne totaliteten tilbake til oss selv, og til de
virksomhetene vi alltid allerede er engasjerte i. Papiret viser hen, for eksempel til
datamaskiner og skrivere, som igjen viser hen, ikke bare til andre gjenstander,
men også til de oppgavene vi utfører ved å benytte disse gjenstandene. Descartes
sin karakteristikk av den materielle virkelighetens vesentlige egenskap viser seg
dermed, om vi aksepterer Heideggers utlegging, å forutsette den totaliteten hvis
grunnlag han selv hevder å ha redegjort for . Dermed undergraves det cartesianske
prosjektet. Det som blir klart er nemlig at vår virkelighet - verden - ikke kan
karakteriseres ved å isolere enkelte av dens egenskaper, fordi den totaliteten
som hver enkelt av disse inngår i, og som hver enkelt av dem henter sin betydning fra,
alltid må forutsettes for at erkjennelsen overhodet skal kunne være mulig.
Den matematiske beskrivelsen av virkeligheten er i så måte bare en av et mangfold
av virksomheter som springer ut av en verden.
III
Det er, som vi har sett, våre virksomheter som ifølge Heidegger gir gjenstandene
deres karakter av å være gjenstander av en bestemt type. Dette gjelder ikke bare
papir, voks og andre konkrete gjenstander, men også abstrakte matematiske størrelser.
Også disse springer ut av en bestemt virksomhet. Men, er dette alt som er å si?
Er dette alt vi kan si? I Kunstværkets Oprindelse skriver Heidegger:
"Verden grunder sig på jorden, og jorden rager op gjennem verden".
Jorden utgjør altså verdens grunn. Det er den som muliggjør vår tilnærming til gjenstandene
som gjenstander av en bestemt type. Hammeren fungerer som hammer, blant annet på
grunn av dens tyngde. Øksa på grunn av dens skarphet. Papiret på grunn av dets
jevne overflate. Bak dette befinner jorden seg. Men, fordi jorden utgjør grunnlaget
for tingenes væren kan den ikke selv vise seg for oss som det den er. Jorden kan bare
vise seg som noe den selv ikke er, nemlig som verden.
"Stenen er verdensløs" skriver Heidegger. Den viser ikke hen til noe annet enn det
den selv er, og det er nettopp fordi den ikke viser hen til noe annet, at den er oss
utilgjengelig. Som sådan motsetter den seg enhver karakterisering:
"...idet vi lægger stenen på vægten så overfører vi blot stenens tyngde
til beregningen af en vægt. Denne måske meget nøjagtige bestemmelse av stenen er og
bliver et tal, men tyngden har unddraget sig os."
I steinen møter vi det
som alltid vil måtte forbli oss fremmed, fordi det alltid forblir innesluttet i seg selv.
Steinen er den ukjente evigheten som vi aldri vil kunne få tilgang til, annet enn gjennom
våre forsøk på å integrere den i våre egne virksomheter. Vi kan benytte den til å markere
grensen mellom to jordstykker, vi kan omforme den til skulpturer, eller gjøre den til
gjenstand for geologiske analyser. Vi kan spre kalkstein på åkeren, eller brenne
kull i ovnen. Steinen forblir likevel, som betingelsen for verden, utenfor vår
rekkevidde. Men, i den ligger dermed også selve muligheten for det som er oss
tilgjengelig, for det som er oss kjent. Jorden muliggjør verden:
"Skjulningen som
nægten er ikke simplet hen og kun den til enhver tid foreliggende grænse for
erkjendelsen," skriver Heidegger, "men begyndelsen til det lysnedes lysning."
© viten.com 2000
|
|