Startsiden
Ny viten
Tema:
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
|
|
Tema:
Verden i steinene:
Henrik Svensen og Reidar Müller
Inst. for Geologi, Univ. i Oslo
|
"To go out into the field with a
geologist is to witness a type
of alchemy, as stones are made to speak.", Robert Lee Frodeman, 1996
Stein - det tause vitne?
Den "livløse" delen av vår natur, stein eller bergarter, antar
store variasjoner både i rom og som symbolverdi; fra det som
representerer urtid, det arkaiske, til fjell og vidder med storhet
og frihetsfølelse, via det katastrofale, vulkaner og jordskjelv,
til selve stillheten. Både tid og tidligere livsformer blir visualisert
i stein. Den franske filosofen Jean Baudrillard lar seg fascinere av
nettopp dette, og skriver i sin bok "Amerika";
"Selve forestillingen om de millioner og hundretalls millioner
av år som har vært nødvendige for en varsom nedbrytning av jordas
overflate, er en pervers forestilling, da den fremkaller en forutanelse
og tegn som er resultatet av en pakt om slit og erosjon inngått
mellom elementene, lenge før mennesket dukket opp. Denne gigantiske
opphopning av rent geologiske tegn har mennesket ikke hatt noe å gjøre med."
Geologi er både en måte å tenke på om jorden og et sett av kunnskap om
jorden, og en analog til å forstå andre planeter. Geovitenskapen
ønsker å presentere en syntese av gedigent format, hvor teorier fra
mikroskala om krystallvekst, via biosfæren, blir koblet til storskala
platetektonikk. I denne fortolkningsprosessen blir forskeren stilt
overfor steinen som et taust vitne om en ufattelig forhistorie og
verdener som forsvant.
Stein og tegn
Filosofen og geologen Robert L. Frodeman har forsøkt å forstå hvordan
geologer resonnerer og fortolker stein. Et merke eller en form i en bergart,
eller bergarten selv, kan bli sett på som indikator på fakta og
sammenhenger med betydning for dannelsen og den påfølgende historien.
Den prosessen der et merke i en stein går over til å være et symbol,
er et produkt av geologers utvikling og praktisering av en slags visuell
informasjonsbetraktning, sier han. Denne type hermeneutisk tilnærming
har likheter med hvordan en kunsthistoriker forholder seg til et
kunstverk hvor symbolene og dets historiske epoke blir fortolket.
Geologer forholder seg til stein som et middel til å lese/tolke
jordens historie. Geologi betegnes som en historisk og kausal vitenskap,
dvs at den beskjeftiger seg med studier av enkelthendelser som settes
i en historisk ramme, med det mål å øke vår forståelse av jordens
historie. Årsakssammenhenger i nåtid blir knyttet til antatte
hendelser i den geologiske forhistorie hvor bergartene fungerer som
tegn for geologiske prosesser og historisk entitet. Innhold av
fossiler er tegn på tidligere livsformer, og mineralsammensetningen
fungerer som tegn på trykk og temperatur under dannelsen. Dette fungerer
som tegn i et nettverk, som til sammen gir en helhetstolkning av
bergarten. Denne tolkningen fremmer en historie til de aktuelle
bergartene; var det engang et hav her?; hva slags dyr var dette
fossilet; og hvor gamle er bergartene?
Dyp tid og Darwin
Vår jords historie fremstår som noe uklart i nuet, men fortolkes
alltid utfra nuet. Jordens forhistorie fremtrer som noe evig
sammenliknet med menneskets nedskrevne historie. Menneskets forhold
til naturhistoriens millioner og milliarder av år skaper en kontrast
med vår dagligdagse og subjektive oppfattelse av tid.
Disse antagelsene om jordens høye alder fikk først fotfeste på
1700- og 1800-tallet og hadde stor betydning for fremveksten av
Darwins evolusjonsteori. En rådende oppfatning på 1500-1600 tallet
var at jorden ble skapt 4004 år f.kr beregnet utfra Bibelens
kronologi av erkebiskop Ussher. Dette ble utover 1700- og 1800-tallet
utfordret av flere naturforskere som Buffon, De Maillet, Hutton og
Lyell. Darwin hadde problemer med å forklare at utviklingen kunne
ha foregått fra enkle celler til høyere stående pattedyr i løpet
av den tid som var til rådighet i den bibelske kronologi. Den viktigste
støtten fant Darwin hovedsakelig i Lyells bok Principles of Geology.
Gjennom prinsippet om "at dagens prosesser er nøkkelen til fortiden"
hadde Lyell utvidet jordens alder med mangfoldige millioner av år.
Ved bruk av dette prinsippet gjorde Darwin selv observasjoner på
kalksteinsklippen The Weald sør for London og videreførte
Lyells arbeid. Beregningene viste at erosjonen av denne landformen
hadde tatt hele 300 millioner år. Idag vet vi at dette estimatet
var sterkt overdrevet, men det understreker Darwins kamp for å
utvide jordens alder videre slik at evolusjonsteorien kunne
underbygges og forsvares mot hissige motstandere. Darwin ble
sannsynligvis noe skremt av sine oppdagelser av dette tidsgapet
og uttrykte følgende i Artenes Opprinnelse fra 1859:
"Når jeg reflekterer over disse omstendigheter, føler jeg meg hensatt
i en sinnsstemning som minner om den man hensettes i når man
forsøker å fatte evigheten." Den amerikanske biologen og
paleontologen Stephen Jay Gould påpeker at i likhet med overgangen
til det heliosentriske verdensbildet og evolusjonsteoriens brutale
degradering av mennesket til dyreverdenen, førte utvidelsen av
jordens alder til at mennesket mistet sin særegne posisjon på
jorden. Menneskets liv på jorden var heretter ubetydelig i forhold
til jordens ufattelige lange historie.
Stein - liv
Stein representerer svunnen liv, hvor fortidens flora og fauna
åpner seg gjennom fortolkningen av fossiler. På 1600- og 1700-tallet
var naturforskningen preget av den Bibelske skapelsesberetning,
kosmologi, milleniarisme/katastrofisme, teologiske prinsipper,
og syndefloden. Vår moderne forståelse av fossiler som forsteinede
rester etter engang levende dyr og planter var ikke etablert,
og funn av fossiler i høydeområder som Alpene skapte store
diskusjoner. Ikke alle forklaringene tok utgangspunkt i et
opphav fra havet. Det ble foreslått at fossilene var blitt transportert
til fjellene med vinder og at de representerte rester etter
fiskeres måltider. Den mest utbredte oppfattelsen var at
fossilene hadde blitt fraktet dit med syndefloden, og blitt
etterlatt da havet sank. Andre forklaringer kan nevnes; at egg og
melke var ført til (og befruktet i) fjellene fra underjordiske
huler med damp; at landjorden konkurrerte med havet i produksjon
av dyr og planter, og at fossilene var et resultat av en "lek"
fra naturens side. Studier av dansken Nicolaus Steno i 1667 markerte
et gjennombrudd i forståelsen av fossiler. Han mente at funn av noe
som liknet haitenner i steiner faktisk stammet fra engang
levende haier. Dette åpnet for at fossiler hadde en historie å
fortelle, som kunne bidra i vår forståelse av forsvunne tiders
dyre- og planteliv- våre fjerne forfedre.
© viten.com 2000
|
|