Startsiden
Ny viten
Tema:
Norge
Hukommelse
Mennesker & dyr
Katastrofer
Stein
Tverrfaglighet
Redaksjonen
Kontakt oss
viten.com
Arkiv
|
|
Tema:
Tverrfaglighet
Per Arne Bjørkum
Overgeolog i Statoil og professor II ved Høgskolen i Stavanger
|
Om
fremveksten av samfunnsvitenskap og dens idealer
1800-tallet var naturvitenskapens storhetstid og fysikken
var forbildet. Dette førte også til at vitenskapen som hadde
samfunnet som tema ønsket samme grad av objektivitet og sikkerhet
som fysikken. I en serie publikasjoner i perioden 1830-1842
lanserte Comte en samfunnsvitenskap som hadde naturvitenskapen
som det metodiske forbildet. Samfunnsvitenskapen (og senere
psykologien) ønsket å finne frem til sosiale (eller psykologiske)
lover, såkalte suksesjonslover, etter modell fra fysikkens
naturlover. Det vitenskapsteoretiske paradigmet som vokste
frem gikk under (de tilnærmet synonyme) betegnelsene naturalismen,
fysikalismen og positivismen (ordet positivismen henspiller
bl.a. på at de var positive til anvendelse av den naturvitenskapelige
metoden i de humane vitenskapene). På slutten av 1800-tallet
argumenterte imidlertid Dilthey og Weber for at det ikke finnes
sosiale lover på samme måte som det finnes lover i fysikk.
Det positivistiske synet på vitenskapene om samfunnet og mennesket
fra 1800-tallet overlevde kritikken fra Dilthey og Weber og
en mer moderne og mindre ekstrem versjon dukket opp på slutten
av 1920-tallet. Den søkte en enhetlig vitenskapelig metode
(en idé vi også finner igjen hos Platon), dvs. en metode som
skulle være lik for alle vitenskaper, både de som har naturen
og de som har samfunnet/mennesket som tema. For denne "skolen"
(også omtalt som "The Vienna Circle"/"Wiener-kretsen" eller
"The Unity of Science Movement" som de selv ønsket å kalle
seg) stod naturvitenskap og matematikken/logikk sentralt.
De hentet logikken/matematikken fra bl.a. Russell, og det
positive synet på naturvitenskap fra Comte, Mach og Poincaré.
De var, som alle andre, imponert over suksessen til relativitetsteorien
(Einstein, 1915) og kvanteteorien (Schrødinger, 1926). Carnap
var en av dem som var imponert, og ble en av kretsens mest
innflytelsesrike personer. Gjennom den såkalte relasjonslogikken
utviklet Carnap et metodisk verktøy.
Denne retningen (Wiener-kretsen) kom til å dominere tenkningen
blant norske (såvel som engelske og amerikanske) samfunnsvitere
og psykologer fra perioden etter 2. verdenskrig og til langt
ut på 1970-tallet. Man forsøkte å etterligne fysikken ved
å måle samfunnsmessige og psykologiske "størrelser" og ble
etterhvert tiltrukket av statistikk for å få orden på dataene.
Statistikk ble på 60-tallet innført som obligatorisk fag for
humanister ved norske universitet. Man forsøkte å ta i bruk
statistikk for å bli like sikker som naturvitenskapen. Med
dette tok man, bevisst eller ubevisst, i bruk en metodikk
som lå til grunn for kvantemekanikken og kinetisk gassteori,
og altså en metodikk som for den øvrige delen av naturvitenskapen
(dvs. makroverden) ansees for å være en før-vitenskapelig
tilnærming.
Om kritikken av idealene
Det utviklet seg til en heftig diskusjon som gikk under betegnelsen
positivisme-debatten. Opponentene til positivistene kom fra
en annen skole, den såkalte Frankfurter-skolen, også omtalt
som "kritisk-teori"-filosofene. Inspirert av disse filosofene,
først og fremst Horkheimer og Adorno, og senere Habermas,
grep den norske filosofen Skjervheim fatt i synspunktene til
Dilthey og Weber og videreutviklet ideene i sine meget velskrevne
og lettleste filosofiske analyser av dette (Objectivism and
the Study of Man, fra 1957; en norsk utgave kom i 1974; og
hans kanskje beste arbeid: Ideologianalyse, dialektikk og
sosiologi fra 1973). Sentralt i analysene står kravet til
den doble refleksjon:
Behovet for den doble refleksjon dukker bare opp innenfor
vitenskapen om samfunnet eller mennesket. Samfunnsvitenskapelige
teorier står nemlig i et prinsipielt annet forhold til det
de omhandler enn det teorier om naturen gjør. En naturvitenskapelig
teori om hvordan en stein faller til bakken påvirker ikke
steinens fall. Den har en utvendig status i forhold til det
den uttaler seg om. Slik er det imidlertid ikke med teorier
om samfunnet eller menneskene. En (offentliggjort) teori om
hvordan et samfunn virker, blir en del av samfunnet, og påvirker
derfor samfunnsutviklingen. En teori om samfunnsutvikling
og om hvordan mennesker opptrer, blir et konstituerende element
i (dvs. den påvirker) samfunnet på samme måten som en teori
om menneskene bidrar til menneskets selvforståelse (dvs. syn
på seg selv). Teoriene om samfunn og mennesker er har en innvendig
status i forhold til det de omhandler og det derfor er ikke
mulig å etablere uforanderlige (utvendige) og testbare teorier
eller lover for samfunnet/mennesket på samme måte som for
naturen.
Om
fremveksten av samfunnsvitenskap og dens idealer
1800-tallet var naturvitenskapens storhetstid og fysikken
var forbildet. Dette førte også til at vitenskapen som hadde
samfunnet som tema ønsket samme grad av objektivitet og sikkerhet
som fysikken. I en serie publikasjoner i perioden 1830-1842
lanserte Comte en samfunnsvitenskap som hadde naturvitenskapen
som det metodiske forbildet. Samfunnsvitenskapen (og senere
psykologien) ønsket å finne frem til sosiale (eller psykologiske)
lover, såkalte suksesjonslover, etter modell fra fysikkens
naturlover. Det vitenskapsteoretiske paradigmet som vokste
frem gikk under (de tilnærmet synonyme) betegnelsene naturalismen,
fysikalismen og positivismen (ordet positivismen henspiller
bl.a. på at de var positive til anvendelse av den naturvitenskapelige
metoden i de humane vitenskapene). På slutten av 1800-tallet
argumenterte imidlertid Dilthey og Weber for at det ikke finnes
sosiale lover på samme måte som det finnes lover i fysikk.
Det positivistiske synet på vitenskapene om samfunnet og mennesket
fra 1800-tallet overlevde kritikken fra Dilthey og Weber og
en mer moderne og mindre ekstrem versjon dukket opp på slutten
av 1920-tallet. Den søkte en enhetlig vitenskapelig metode
(en idé vi også finner igjen hos Platon), dvs. en metode som
skulle være lik for alle vitenskaper, både de som har naturen
og de som har samfunnet/mennesket som tema. For denne "skolen"
(også omtalt som "The Vienna Circle"/"Wiener-kretsen" eller
"The Unity of Science Movement" som de selv ønsket å kalle
seg) stod naturvitenskap og matematikken/logikk sentralt.
De hentet logikken/matematikken fra bl.a. Russell, og det
positive synet på naturvitenskap fra Comte, Mach og Poincaré.
De var, som alle andre, imponert over suksessen til relativitetsteorien
(Einstein, 1915) og kvanteteorien (Schrødinger, 1926). Carnap
var en av dem som var imponert, og ble en av kretsens mest
innflytelsesrike personer. Gjennom den såkalte relasjonslogikken
utviklet Carnap et metodisk verktøy.
Denne retningen (Wiener-kretsen) kom til å dominere tenkningen
blant norske (såvel som engelske og amerikanske) samfunnsvitere
og psykologer fra perioden etter 2. verdenskrig og til langt
ut på 1970-tallet. Man forsøkte å etterligne fysikken ved
å måle samfunnsmessige og psykologiske "størrelser" og ble
etterhvert tiltrukket av statistikk for å få orden på dataene.
Statistikk ble på 60-tallet innført som obligatorisk fag for
humanister ved norske universitet. Man forsøkte å ta i bruk
statistikk for å bli like sikker som naturvitenskapen. Med
dette tok man, bevisst eller ubevisst, i bruk en metodikk
som lå til grunn for kvantemekanikken og kinetisk gassteori,
og altså en metodikk som for den øvrige delen av naturvitenskapen
(dvs. makroverden) ansees for å være en før-vitenskapelig
tilnærming.
Om kritikken av idealene
Det utviklet seg til en heftig diskusjon som gikk under betegnelsen
positivisme-debatten. Opponentene til positivistene kom fra
en annen skole, den såkalte Frankfurter-skolen, også omtalt
som "kritisk-teori"-filosofene. Inspirert av disse filosofene,
først og fremst Horkheimer og Adorno, og senere Habermas,
grep den norske filosofen Skjervheim fatt i synspunktene til
Dilthey og Weber og videreutviklet ideene i sine meget velskrevne
og lettleste filosofiske analyser av dette (Objectivism and
the Study of Man, fra 1957; en norsk utgave kom i 1974; og
hans kanskje beste arbeid: Ideologianalyse, dialektikk og
sosiologi fra 1973). Sentralt i analysene står kravet til
den doble refleksjon:
Behovet for den doble refleksjon dukker bare opp innenfor
vitenskapen om samfunnet eller mennesket. Samfunnsvitenskapelige
teorier står nemlig i et prinsipielt annet forhold til det
de omhandler enn det teorier om naturen gjør. En naturvitenskapelig
teori om hvordan en stein faller til bakken påvirker ikke
steinens fall. Den har en utvendig status i forhold til det
den uttaler seg om. Slik er det imidlertid ikke med teorier
om samfunnet eller menneskene. En (offentliggjort) teori om
hvordan et samfunn virker, blir en del av samfunnet, og påvirker
derfor samfunnsutviklingen. En teori om samfunnsutvikling
og om hvordan mennesker opptrer, blir et konstituerende element
i (dvs. den påvirker) samfunnet på samme måten som en teori
om menneskene bidrar til menneskets selvforståelse (dvs. syn
på seg selv). Teoriene om samfunn og mennesker er har en innvendig
status i forhold til det de omhandler og det derfor er ikke
mulig å etablere uforanderlige (utvendige) og testbare teorier
eller lover for samfunnet/mennesket på samme måte som for
naturen.
Om
lover/teorier i vitenskapene
"Teoriene" eller "lovene" som man kommer frem til, er innen
de fagene som omhandler samfunn og mennesket ikke konstante
i betydningen gyldige til enhver tid. De må hel tiden forandres
for å ta hensyn til deres virkning på det de uttaler seg om.
Problemet er at "hvis vi skulle godta at lover selv er underkastet
forandring, kunne forandringen aldri forklares ved lover"
(Popper, The Poverty of Historicism, 1957). Lover som forandrer
seg ved at de blir gjort kjent (tatt i bruk), er derfor ikke
lover slik vi kjenner dem fra fysikken. Det finnes ingen bestandig/uforanderlig
samfunnsnatur eller menneskenatur slik det finnes en uforanderlig
fysisk natur.
I fysikken opererer man med klart definerte variabler som
masse, kraft, hastighet, etc., og teoriene som omfatter relasjoner
mellom disse er klare og entydige (det betyr ikke at de er
sanne). I de humane vitenskapene er det ikke slik. Her er
variablene, f.eks. politisk oppfatning, tro, følelser, kriminelle
handlinger, ikke klart definerte eller målbare (konstante)
begreper/termer. De endrer seg over tid, og deres betydning
eller vektlegging vil følgelig endre seg med tiden. I tillegg
til at relasjoner (dvs. lover/teorier) i de humane vitenskapene
er foranderlige, baserer de seg på normative begreper/termer
ved at de implisitt forutsetter en oppfatning om hvordan noe
bør være. Teoriene som omhandler relasjoner mellom variabler
i de humane vitenskapene vil derfor, i tillegg til at de er
foranderlige, også inneholde subjektive og følelsesbaserte
elementer som bl.a. går på kulturbetinget oppfatning/meningsklima/moralitet
(som også endrer seg med tiden). Hvis man i tillegg tar med
at en teori innenfor humanistiske fag også påvirker det teorien
er ment å uttale seg om, får man den situasjonen at en teori
blir en funksjon av mange parametre hvorav teorien selv er
en av dem.
Så hvordan løser man dette innen de ikke-naturvitenskapelige
vitenskapene? Det første man trolig må gjøre er å oppgi å
lete etter konstante/uforanderlige, og globalt gyldige lover
etter modell av naturvitenskapen og heller søke etter å forstå
hvordan teoriene forandrer seg med tiden. Man må altså søke
den tidsavhengige, dvs. dynamiske, statusen til lovene/teoriene.
Om den vitenskapsteoretiske omkampen
Positivistenes forsøk på å omgjøre samfunnsvitenskapn (metodisk
sett) til naturvitenskap slo feil. Det har tilsynelatende
ført til en ny taktikk. Post-modernistene forsøker nå å redusere
naturvitenskap (metodisk sett) til samfunnsvitenskap. For
de mest ekstreme representantene for post-modernismen finnes
det ingen objektive størrelser, alt er relativt, dvs. alle
utsagn er like "sanne" (og dermed like "usanne"). Mangel på
objektive sannheter ("der ute") begrunnes med at virkeligheten
er konstruert av oss mennesker og at det ikke er noen grenser
for hva vi kan konstruere. Dette synet på naturvitenskap har
først og fremst tilhengere blant representanter for de humanistiske
fagene.
Post-modernistene har ett poeng. Det er ingen tvil om at menneskene
bidrar til å konstruerte en virkelighet. At vi har ulike kulturer
er klare beviser på menneskeskapte konstruksjoner. Kulturene
fremstår i sin tur som en del av virkeligheten (noe de også
er fordi de de facto eksisterer), i alle fall for de som lever
i disse kulturene. Så langt, dvs. så lenge man holder seg
unna naturvitenskapen, er naturviterne enige med post-modernistene.
Men, og her kommer det gode poenget til post-modernistene,
de teorier og lover menneskene har etablert (konstruert) for
å beskrive prosesser i naturen, har også bidratt til å skape
en ny virkeligheten. Elektromagnetismen var f.eks. ikke en
del av (den observerte/erkjente) virkeligheten på 1700-tallet.
Man kjente til magnetisme og elektrisitet, men de var ansett
for å være to ulike fenomener (mens de i følge ektromagnetismen
er to ulike uttrykksformer for ett og samme fenomen). Det
at man kom frem til den teoretiske sammenhengen mellom elektrisitet
og magnetisme (f.eks. Ørsted 1820, Faraday 1830-tallet, og
formalisert av Maxwell i 1865) som tilsa at magnetisme og
elektrisitet var to ulike uttrykksformer for ett og samme
underliggende fenomen (elektromagnetismen), har bidratt til
endre den virkeligheten vi opplever gjennom den teknologiske
utviklingen denne teorien har bidratt til. Men, og det er
her post-modernistene bommer, det er ikke slik at menneskene
fritt kan konstruere (og utnytte) sammenhenger om fenomener
i naturen som ikke allerede eksisterer som en mulighet i naturen.
Det uheldige ved den kritikk som kommer fra noen av post-modernistene,
er at den baserer seg på en mangelfull oppfatning av naturvitenskap.
Man hevder at "alt er relativt", og viser bl.a. til Einsteins
realitivitetsteori. Men det er ikke slik at alt er relativt,
ikke engang i relativitetsteorien (slik mange populærvitenskapelige
fremstillinger av teorien dessverre har hevdet). Det som er
relativt, er hva man observere fordi det er avhengig av hvor
man observerer i fra (dvs. hvilket referansesystem man befinner
seg i). Unntaket er hastigheten til lyset som alltid måles
til å være den samme, det er konstant (i vakuum). Men lovene
er invariante, dvs. lovene er uforanderlige/konstante og er
altså ikke avhengig av hvor man observerer i fra. I Einsteins
egen klare formulering: "de generelle lovene er slik at deres
form ikke er avhengige av valg av referansesystem" (min utheving).
At lovene/teoriene i naturvitenskapen er konstante (invariante)
betyr på den annen side ikke at de er sanne (og uforanderlige
i betydningen endelige). Det betyr at de ikke forandres fordi
loven/teorien påvirker loven/teorien. Lovene og teoriene om
naturen er slik sett immune mot seg selv. Lovene/teoriene
om naturen har som vi vet endret seg (de også), men dét er
fordi man har kommet frem til bedre måter å beskrive naturen
på. Man kan si at denne endringen skyldes de lover/teorier
man hadde og at de derfor påvirket utviklingen. Denne påvirkningen
av utviklingen skyldes imidlertid ikke at lovene/teoriene
påvirker de prosesser/fenomener som styrer naturen. Det skyldes
at vi, gjennom erfaring og kreativ tenkning, har kommet frem
til bedre måter å beskrive prosessene i naturen på.
Om det moralske alvoret
Debatten som er dratt i gang av post-modernistene er noe mer
en enn akademisk debatt. Den har uheldige moralske og politiske
perspektiver. Feilaktige oppfatninger av vitenskap er farlige
og kraftfulle redskaper for ytterliggående ideologier. Representanter
for ideologiske strømninger griper det som tjener ideologien.
Slik Hitler gjorde i sin rasistiske vitenskapeliggjorte ideologi.
Slik også Lenin, Stalin og Mao i vitenskapens navn forsøkte
å omforme samfunnet - og skapte terror. Det er derfor grunn
til å tenke seg grundig om før man fortsetter diskusjonen
på de premisser den nå foregår. Man er med på noe som kan
komme ut av kontroll (fordi det ikke finnes noe absolutte
sannheter). Man kan oppleve at noen uvedkommende inviterer
seg selv til selskapet, og tar over hele festen. Da har man
plutselig havnet i et selskap man ikke nødvendigvis ønsker
å delta i. Det er noe man på tenke på nå. Man kan ikke forvente
at selskapet tar slutt selv om man sier fra at man går. Det
er ikke en gang sikkert at man får lov til å forlate festen.
Noe av stoffet er hentet fra "Annerledestenkerne og Kunnskapsveksten.
En reise i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum, Tano
Aschehoug, 1998, s. 331.
© viten.com 2000
|
|